درمان ریشه دندان یا عصب کشی
نوشته شده توسط : javaneh

یکی از خدمات رایج دندانپزشکی است که با نام هایی چون: عصب کِشی، عصب کُشی، اندو یا روت کانال تراپی نیز شناخته می شود. بهترین دندانپزشکان در رشت درمان ریشه برای ترمیم و نگهداری دندان هایی که در آنها پوسیدگی پیشرفت کرده و عفونی شده است، استفاده می شود. طی پروسه عصب کشی، اعصاب و عروق خونی موجود در ریشه دندان خارج می شود. کانال های دندانی به خوبی تمیز می شوند و به طور کامل ایزوله و بسته می شوند تا بافت عفونی برای ارتباط با بافت های اطراف دندان باقی نماند.

بدون عصب کشی درست، بافت های اطراف دندان عفونی شده و حتی ممکن است منجر به تشکیل آبسه و درنهایت از بین رفتن و کشیدن دندان شود.

 

چه زمانی نیاز به درمان ریشه دارم؟

اگر درد دندان شما مداوم است یا علائم زیر را دارید، به احتمال زیاد نیاز به درمان عصب کشی دارید:

  1. درد مداوم
  2. حساسیت به سرما و گرما
  3. احساس درد در جویدن
  4. تغییر رنگ دندان
  5. تورم و آبسه 

آیا درمان ریشه درد دارد؟

وجود درد یا حساسیت برای چند روز بعد بازگشت از کلینیک دندانپزشکی طبیعی است. این درد به دلیل التهاب بافت های اطراف دندان است، به خصوص زمانی که درد و عفونت قبل از شروع درمان وجود داشته باشد.

برای درمان این درد و حساسیت باید حتما از دارو و توصیه های متخصص دندانپزشک خود استفاده کنید.

معالجه ریشه دندان یا روت کانال تراپی (Root canal Therapy)
 

این عنوان از سه کلمه Root به معنای ریشه، و Canal به معنای مجرا و Therapy به معنی معالجه تشکیل شده که مفهوم کلی آن معالجه مجرای ریشه دندان می‌باشد و شاخه‌ای از دندانپزشکی به نام اندو یا اندودونتیکس است که شامل دانش و اعمالی است که به معالجه و حفظ ریشه دندان می‌پردازد و وظیفه تشخیص و درمان پالپهای آماسی و بیمار شده را به عهده دارد. بنابراین درمان ریشه یا روت کانال تراپی عبارت است از نجات یا درمان دندانی که به علت پوسیدگی وسیع مجاور اطاق عصب در معرض از دست رفتن می‌باشد. 
 

پالپ یا عصب چیست؟
 

قسمت اعظم ساختمان دندان را عاج تشکیل می‌دهد، درون عاج فضایی وجود دارد که شامل عصب و شبکه مویرگی است که اصطلاحاً به آن پالپ گفته می‌شود. پالپ از شاخه‌های اصلی اعصاب و عروق در انتهای ریشه منشعب می‌شود و از درون کانالهایی که در ریشه وجود دارد به این فضا می‌رسد. حس، تغذیه، عاج سازی و دفاع میکروبی از اعمال پالپ بشمار می‌آیند. این بافت نرم ممکن است تحت تأثیر میکربها عفونی شده و عفونت را در مسیر ذکر شده به استخوان اطراف ریشه منتقل کند، در چنین مواردی تمام این بافت توسط دندانپزشک برداشته شده، محفظه پالپ و کانالها تمیز و به نحو مطلوبی پر می‌شود. 

https://drshamsdentist.com/%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5-%D8%B1%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/


تعداد ریشه دندانها بطور معمول و طبیعی بین یک تا سه عدد می‌باشد ولی دندانهایی نیز وجود دارند که دارای یک یا چند ریشه اضافی هستند و در حین کار و با گرفتن رادیوگرافی کشف می‌گردند. بطور طبیعی دندانهای قدامی دارای یک ریشه، دندانهای آسیای کوچک دارای یک یا دو ریشه و دندانهای آسیای بزرگ سه و چهار ریشه‌ای هستند. مراقبتها، مراجعه و معاینات منظم دندانپزشکی و رعایت اصول بهداشت دهان و دندان و ترمیم پوسیدگیها در مراحل اولیه لازم است تا دندان نیاز به معالجه عصب نداشته باشد. 

 





:: بازدید از این مطلب : 307
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: